16 noiembrie 2008

De ce vine suporteru' la meci?

Am fost aseara la meciul dintre Steaua si Poli Timisoara. Ma asteptam la un meci inclestat, bun, in care ambele echipe sa alerge cat mai mult. Asta si pentru ca afara era frig bine. Eu am abonament la tribuna 2, fix deasupra liniei de mijloc, deci observ tot jocul ca la televizor. Pe deasupra, am o viziune ideala si asupra celor 2 peluze. In prima repriza nu am prea vazut meciul. Asta pentru ca in tribune era actiunea. Din ce mi-au spus ceilalti, nici n-am pierdut mare lucru.

Totul a inceput de la o torta. E pentru prima oara dupa mult timp cand pe Ghencea se aprinde o torta. Repet, o torta a fost. Nu doua, nu trei. Torta care de altfel a fost stinsa foarte repede. Dar fortele de ordine simteau nevoia sa iasa in evidenta. Fotele de ordine inseamna, in acest caz, echipa Zmarandescu. Dupa cum se stie, suporterii sunt o masa de oameni compacta careia nu-i place sa fie deranjata sau dezmembrata de fortele de ordine. Dar acestea au intrat in peluza pentru a extrage aprinzatorii de torta. De aici tot scandalul. Suporterii asta asteptau, sa intre vreo forta exterioara in mijlocul lor. Spiritele se incingeau bine la peluza nord. S-au bagat si niste gaze lacrimogene, au carat si un suporter la salvare (asta probabil s-a vazut si la teveu). Am inteles ca asta primise niste electrosocuri.

Dar in momente de genul asta, cand e rost de bataie cu fortele de ordine, se aprinde spiritul de turma/colegialitate al suporterilor. Astfel, cei de la peluza sud au simtit nevoia de a le veni in ajutor celor de la nord. Si asta nu numai prin scandari. Asa ca au incercat sa rupa gardul despartitor dintre peluza sud si tribuna pentru a ajunge in cealalta peluza. Aici au venit jandarmii. Deja echipa Zmarandescu era depasita. Am zis doar ca au venit jandarmii pentru ca doar asta au facut. Au venit, s-au proptit langa gard si au asteptat. Aici a inceput ploaia de scaune, pietre, suruburi si orice le pica la mana celor de la peluza sud. Jandarmii au stat si au incasat vreo 10-15 minute. Nu schitau niciun gest. Sunt niste excelenti incasatori.

Pe randul din fata mea erau vreo 3 tineri, 18 ani maxim din estimarile mele. Peluzisti dupa infatisare si vocabular. Noi astia de la tribuna 2, sectorul din mijloc ne cam stim intre noi. Iti dai seama repede cine n-are ce cauta p-acolo sau e ratacit. Unul din tineri incepe sa ii ia pe ceilalti 2 la rost vazand ce se intampla pe stadion
"Ti-am zis io ma sa mergem acolo. N-ai vrut, ai zis tu hai la tribuna. Da hai acu sa mergem."
Ceilalti 2 se cam codeau. Deaj micutul isi trasese fularul pe fata.
"Hai ma sa mergem. Uite acolo bataia. Dam si noi niste picioare, pumni, ne mai incalzim."
Ceilalti 2 erau deja mai moi.
"Gata ma hai ca io ma duc. Ma roade rau pumnu' asta. Am chef sa dau o bucata buna."
Si au plecat.

Sa revenim la jandarmii buni incasatori. Probabil s-au saturat sa-si ia scaune in cap la un moment dat si au zis sa-i puna la punct pe micutii cu tupeu. Asa ca au intrat in peluza si i-au calmat repede. N-a mai sarit niciun tupeist la bataie. Din spatele gardului erau toti cocosi. Fata in fata erau mielusei.

Aici intervine organizarea exceptionala si planificarea unei interventii. Toti jandarmii erau masati la acest punct de separatie intre peluza sud si tribuna 2. Toata actiunea era aici. Cei de la nord se calmasera. Asa ca nu i-au mai luat in considerare si p-astia. Dar, din nou spiritul de turma si de hai sa ne batem cu jandarmii. Asa ca au rupt gardul de separatie intre nord si tribuna ca sa le sara in ajutor colegilor de la sud. Jandarmii s-au trezit cu saormari batausi din ambele parti. Asa ca au inceput cu gazele lacrimogene. Bineinteles ca vantul le-a mai purtat si la unii mai nevinovati, cum am fi noi cei de la tribuna.

La pauza, suporterii de la peluza nord au decis sa paraseasca peluza. Pesemne, in semn de protest. Deci la pauza unui meci in campionat am vazut pentru prima oara peluza goala.


Dar aceasta golire a insemnat de fapt ingramadirea majoritatii in tribuna 2 si tribuna 1. Si cei de la sud vroiau sa paraseasca peluza dar nu aveau unde decat in afara. La stanga erau galeria poli, la dreapta baricada de jandarmi. Asa ca s-au comasat inspre partea superioara a peluzei.

Cam la asta s-a redus prima repriza a meciului. Suporteru' saormar si bataus vine la stadion pentru a-si exprima frustarile unei vieti neimplinite si teribiliste. Vine ca il mananca pumnu' si poate prinde vreo ocazie de a-l mai linisti. Vine ca da bine si creste in ochii celorlalti sa fie vazut ca are tupeul de a se bate cu jandarmii. Atunci se simte si el implinit si in putere.

Voi la televizor ce ati vazut?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu